Den nye ferielov, frist for og fejlkilder ved indberetning til Feriefonden

Fristen for indberetning af opsparede feriemidler til Feriefonden nærmer sig med hastige skridt. Vi vil i den forbindelse gøre opmærksom på en række fejlkilder.

Vi har tidligere på efteråret udarbejdet en tjekliste med 10 korte spørgsmål, som med fordel kan bruges, når virksomheden skal tjekke oplysningerne hos Feriefonden.

Fristen er 31. december 2020. Alle arbejdsgivere har i løbet af november måned 2020 modtaget et brev fra Feriefonden i deres eboks. I brevet anmodes virksomheden om at tjekke allerede indberettede oplysninger om de opsparede feriemidler fra overgangsperioden. Hvis oplysningerne ikke er korrekte, vil virksomheden skulle rette oplysningerne i eIndkomst.

Vær opmærksom på, at selvom indberetningen kan være foretaget løbende i overgangsperioden 1. september 2019 til 31. august 2020 i takt med udbetaling af løn til medarbejderne, kan der stadig være en række fejlkilder til oplysningerne

Mulige fejlkilder ved indberetning til Fonden

Selvom indberetningen kan være foretaget løbende i løbet af overgangsperioden 1. september 2019 til 31. august 2020 i takt med udbetaling af løn til medarbejderne, kan der stadig være en række fejlkilder til oplysningerne. Når vi som revisorer hjælper vores kunder med afstemninger af lønnen i overgangsperioden, har vi for eksempel set følgende:

  • Ikke-ferieberettiget løn:
    Afholdt ferie i overgangsperioden er ikke registreret som ”ikke-ferieberettiget løn” i overgangsperioden. Herved bliver beløbet for ”Ferieberettiget løn” til Feriefonden for højt.

  • Forkert oprettet:
    Medarbejdere er ikke oprettet korrekt i lønsystemet, fx i forhold til opdatering af oplysninger i forhold til gældende overenskomster.

  • Direktører og ægtefæller:
    Ejere, direktører og deres ægtefæller, der arbejder i virksomheden, er forkert registreret i lønsystemet.
    Læs mere i vores publikation

  • Pensionsbidrag:
    Efter enkelte, kollektive overenskomster kan medarbejdere have krav på pensionsbidrag af feriegodtgørelse ved fratrædelse. Har medarbejderen det, indgår dette i opgørelsen til Feriefonden. Det kræver, at medarbejderen er oprettet rigtigt i lønsystemerne, således at beregningen af de opsparede feriemidler tager højde for dette pensionsbidrag. I modsat fald indberettes et for lavt beløb til Feriefonden.

Vær også opmærksom på, at din virksomhed skal indberette de opsparede feriemidler til Feriefonden, uanset om medarbejderne har fået udbetalt feriemidlerne her i efteråret 2020 eller ej.

Vi har udarbejdet en tjekliste, der sikrer, at du har styr på hele indberetningen - den kan udfyldes online og gemmes for hver enkelt medarbejder.

 
Forrige
Forrige

Forbrugertillid, Shopping, BNP, mundbind, økonomi og Covid-19

Næste
Næste

Er du midaldrende københavner eller ung med mod på en fed uddannelse?