Forbrugertillid, Shopping, BNP, mundbind, økonomi og Covid-19
Danmarks Statistik har udgivet nøgletal, der viser noget om udviklingen under Covid-19 og de konstaterer en vækst på 4,9 pct i BNP fra 2. til 3. kvartal 2020.
HK-Handel og Danske Shoppingcentre konstaterer, at restriktioner er ikke en gratis omgang for centre og butikker. Mundbind koster på bundlinjen.
Ifølge en opgørelse fra Danske Shoppingcentre, som blandt andet driver Frederiksberg Centret og Kolding Storcenter, har der i november været 17 procent færre kunder i selskabets 17 centre, sammenlignet med samme periode sidste år. Ligesom der var 37 procent færre kunder på Black Friday.
I følge Danmarks statistik havde Danmark i 3. kvartal 2020 til gengæld en vækst i BNP på 4,9 pct. sammenlignet med 2. kvartal 2020, hvor væksten var negativ og faldt med 7,0 pct. I 2. kvartal var store dele af Danmark lukket ned som følge af COVID-19.
Lande, som havde meget store fald i 2. kvartal, har også haft høj vækst i 3. kvartal. Både faldet i dansk BNP i andet kvartal og stigningen i 3. kvartal var historisk store, men stadig langt fra tilsvarende vækstrater i de fleste andre europæiske lande. Stigningen på 11,6 pct. for EU i 3. kvartal, der især trækkes op af de sydeuropæiske lande, er derfor noget højere end den danske vækst i 3. kvartal. Det skal ses i sammenhæng med det tilsvarende store fald i EU i 2. kvartal på 11,4 pct.
Selvom væksten steg i 3. kvartal i alle landene i ovenstående opgørelse, er BNP endnu ikke tilbage på niveauet for 2019. Man kan få et fingerpeg om hvor meget af tilbagegangen, der er genvundet ved at se på væksten i 3. kvartal i forhold til samme kvartal i 2019.
l Danmark var denne vækst -4,0 pct., hvilket betyder, at BNP var 4 pct. lavere i 3. kvartal i år i forhold til sidste år. I figuren nedenfor er vist tilsvarende vækstrater for udvalgte lande. Det fremgår tydeligt, at alle de valgte lande har lavere BNP i 2020 end i 2019. Bortset fra Storbritannien ligger landene også med stort set ensartede relative tab i forhold til sidste år.
I Danmark har man fra politisk hold iværksat en række hjælpepakker til de dele af erhvervslivet, som har været påvirket af nedlukningen af samfundet i forbindelse med COVID-19-krisen. Fx har man ydet lønkompensation til virksomheder og selvstændige, kompensation for faste udgifter og kompensation for aflyste arrangementer. I andre lande har man også iværksat ekstraordinære tiltag. Disse tiltag kan selvfølgelig have påvirket de økonomiske nøgletal.
Danske virksomheders vurdering af situationen bremser op
Virksomhedernes forventninger til fremtiden er bremset op i september, oktober og november, efter der ellers var stigninger i juni, juli og august. I foråret – hvor den helt store nedlukning ramte Danmark – oplevede alle brancher svære tider. Det viser konjunkturbarometrene, som er et samlet udtryk for virksomhedernes oplevelse af situationen lige nu.
I november er udviklingen særligt bremset op inden for industri og detailhandel i de ikke-sæsonkorrigerede tal. Bygge og anlæg falder også, men her i en vis grad påvirket af almindelig sæsonudsving.
På nogle områder er danske virksomheder mindre negativt stemt end virksomheder i andre lande, når de justeres til samme middelværdi på nul i 2019. Det gælder særligt detailhandlen, hvor den danske sammensatte konjunkturindikator har ligget over det samlede EU gennemsnit samt Tyskland, Sverige, Storbritannien og Italien.
Industrien samt bygge og anlæg har også klaret sig godt sammenlignet med andre lande, mens niveauet for serviceerhverv, som også dækker turisme, de seneste tre måneder (august-oktober) har ligget under de sammenlignede lande bortset fra Storbritannien. I november rykker Danmark sin relative placering op over EU og Italien, men er fortsat under Tyskland og Sverige.
Forbrugertilliden var højest i Danmark i november
Forbrugertilliden, som er indikatoren for forbrugernes tro på fremtiden, var i november højest i Danmark i forhold til udvalgte sammenlignede lande og i EU som helhed.
Selvom forbrugertilliden i Danmark faldt kraftigt i marts og april, steg den igen i juni og juli, og tilliden har i Danmark i hele 2020 ligget over niveauet for de fleste andre EU-lande. For eksempel var faldet i april i Danmark mindre end i Tyskland, Storbritannien og Italien. Kun i Sverige var faldet mindre end i Danmark.
Og mens en stor del af kunderne udebliver fra de fysiske butikker, når der indføres restriktioner som mundbind, så boomer nethandlen til gengæld, og det er de naturligvis lidt kede af i Danske ShoppingCentre, hvor man håber på snarlige lempelser for corona-restriktioner i fysiske butikker.
Kilder: Danske Shoppingcentre, Ejendom Danmark, HK Handel, Danmarks Statistik