Platformsudlejning? - Husk at rette årsopgørelsen inden 1. juli 2024

1. januar 2023 trådte DAC7-EU-direktivet i kraft, og det har betydning for dig, der udlejer eller tilbyder din arbejdskraft via digitale platforme.

DAC7-direktivet bevirker blandt andet, at virksomhederne bag de digitale arbejds- og udlejningsplatforme i EU, nu er forpligtede til at indsamle og indberette oplysninger til SKAT om dig som borger, når du får indtægter via platformene.

Skattestyrelsen annoncerede tidligere på året en forlængelse af fristen for rettelse af årsopgørelsen til den 1. juli 2024 for dig, der i 2023 har udlejet ejendom eller transportmidler via de digitale platforme. Ændringen af tidsfristen skyldtes netop udfordringer med implementeringen af netop det nye DAC7-direktiv.

EU-direktiv, DAC7 trådte i kraft den 1. januar 2023. Direktivet pålægger digitale platformsoperatører at indberette oplysninger om deres brugere, hvilket har skabt forsinkelser i dataudvekslingen mellem platforme og skattemyndighederne i Europa. Det har naturligt gjort det vanskeligt for de berørte borgere at overholde den oprindelige frist for rettelse af deres årsopgørelser. Det er særligt indkomster fra udlejning af både fast ejendom som fritidsboliger og transportmidler som biler og campingvogne, der er påvirket.

Mange fejl i indberetninger

I nogle tilfælde er det platformstjenesten, der indberetter tjenesteudbydernes (læs: dine) indtægter, men det er altid den enkelte borger, det vil sige dig og andre, der har ansvaret for at indberette og sikre korrekt indbetaling skat, moms og am-bidrag. Kontroller fra SKAT har vist sig, at det øger risikoen for fejl betragteligt.

SKAT arbejder derfor på to fronter, hvor den ene er på at forbedre vejledningen til borgere for at forebygge fejl, og den anden er decideret kontrol. Siden 2020 har SKAT således gennemført mere end 7.300 kontroller af indtægter fra digitale arbejdsplatforme.

Fejl i 96 ud af 100 Kontroller

Siden 2020 har SKAT altså kontrolleret oplysninger fra udvalgte arbejdsplatforme. Oplysningerne giver SKAT mulighed for at kontrollere transaktioner mellem arbejdsplatformen og personer, der udbyder tjenester på platformen. På den måde kan SKAT kontrollere, om borgerne har oplyst og betalt korrekt skat og eventuel moms af indtægter fra platformene.

I 2023 gennemførtes SKAT alene næsten 2.500 kontroller - og fandt fejl i hele 94 procent.

Snyd eller forglemmelse?

Det typiske billede er, at de personer, der har indtægter gennem de digitale arbejdsplatforme, enten ikke medregner eller i voldsom utilstrækkelig grad medregner indtægterne på årsopgørelsen.

SKAT kan blandt andet få adgang til dine og andre borgeres bankoplysninger, herunder kontoudskrifter, som de så kan sammenholde med oplysningerne fra arbejdsplatformen. SKATS udvælger på den baggrund et antal personer med platformsindtægt til nærmere kontrol.

Det skal dermed siges, at den høje procent på 94 både kan være et udtryk for, at der sker mange fejl, men også skyldes, at SKAT nu har etableret så effektive udvælgelsesmekanismer, der kun udvælger de sager, der med stor sandsynlighed indeholder fejl.

 
Forrige
Forrige

Hvordan beskattes elcykler?

Næste
Næste

Bogføring i holding- og investeringsselskaber