Hvordan beskattes elcykler?
Hvis en elcykel stilles til fri rådighed for en medarbejder, regnes det som et personalegode, der beskattes til markedsværdi.
En arbejdsgiverbetalt elcykel er derfor skattepligtig for medarbejderen, hvis denne kan tage elcyklen med hjem og potentielt anvende den til private formål.
En del arbejdsgivere - primært i større byer - har i stigende grad fokuseret på elcykler som en alternativ transportform for virksomheden, men også for virksomhedens medarbejdere i form af en “firma-el-cykel”.
Den grønne omstilling har for alvor fået fat i danskerne og de danske virksomheder, og når den så samtidig kan kombineres med en øget aktiv livsstil og en nedbringelse af både CO2, fedme, sygedage og omkostninger, så ligger en elcykel lige til motins-højrebenet som erstatning for arbejdsgiverbetalt transport i form af pendlerkort eller firmabil.
Men …
… I vanlig stil havde vi nær sagt, så er SKAT ikke helt med på den grønne motions-gavebølge, og det betyder, at det faktisk ikke altid kan betale sig for en medarbejder at bruge arbejdsgiverens cykel.
SKAT tager udgangspunkt i reglen om, at “Hel eller delvis vederlagsfri brug af andres rørlige eller urørlige gods skal beskattes”. Den stammer fra Skatteloven omkring personalegoder, og vi er helt nede i de små grønne sko, for udgangspunktet for beskatningen er den faktiske, private brug, og det betyder, at selv hvis brugen af cyklen kun har karakter af et lån og ikke fast brug, så er det selve lånet af cyklen i låneperioden, der er et skattepligtigt gode og dermed skal beskattes - og det tilmed af et beløb, der svarer til lejeprisen for en tilsvarende cykel inklusive service, vedligeholdelse mv. for hele låneperioden.
Næsten ingen skattefordele af fri elcykel
Der kan være en lille skattefordel for medarbejderen ved en fri elcykel, fordi han eller hun ikke skal betale am- bidrag af det personalegode, som cyklen reelt er, men det kan dog hurtigt vise sig at være en dårlig forretning, især hvis medarbejderen har mere end de famøse 12 kilometer, der udgør det daglige kilometerfradrag for befordringsfradraget mellem hjem og arbejde.
Årsagen til den dårlige forretning er, at fri elcykel ikke bare er et personalgode, men at den sidestilles med fri befordring, og det kan betyde tab af befordringsfradraget imellem hjem og arbejde. Det er i øvrigt på 2,23 kroner pr. kilometer i 2024.
Arbejdsgiverbetalt elcykel - ja eller nej?
Er du medarbejder, så er der naturligvis kun penge at spare, hvis de årlige udgifter ved at eje din egen cykel — og her taler vi inkluderet reparationer og vedligeholdelse - er højrere end den årlige skat, du skal betale af den frie elcykel. Det kan være, at din arbejdsgiver kan lease eller leje cyklen til en bedre pris og dermed give dig fordele.
Er du arbejdsgiver og overvejer du, om det kan være en god ide at give dine medarbejdere en gratis elcykel, så kan det være svært at give et entydigt svar på, om det kan svare sig, men her er det værd at huske på, at der kan være så mange andre gode, grønne grunde end skattefradraget for, at du vælger el-løsningen.
Har du spørgsmål, så kan vi også altid hjælpe dig med de “grønne regnskaber”.
Lovgivning om arbejdsgiverbetalt elcykel
Du finder lovgivningen bag denne artikel herunder. Linket henviser til en side på skat.dk, der beskriver reglerne for beskatningen af medarbejdere, som bruger arbejdsgiverens cykel til privat kørsel.
Her kan du også læse om parkering ved bopælen, befordring mellem hjem og arbejde, moms og fradrag samt finde en oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.