CO2-afgift skal være højere og mere ensartet – nyt udspil
Ifølge regeringens udspil: ”Grøn skattereform” skal en høj og mere ensartet CO2-afgift være hjælp og incitament for de danske virksomheder til at omstille sig til mindre klimabelastende produktion. Den nye CO2-afgift skal omfatte flere brancher end i dag, herunder færger, fiskere, indenrigsfly, el-produktion, Nordsøen og raffinaderier.
I 2019 indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om en klimalov med et mål om, at Danmark skal reducere sin CO2-udledning med 70 procent i år 2030 i forhold til 1990. Tanken er fortsat, at Danmark gøres uafhængig af gas og andre fossile brændsler med flere investeringer i vedvarende energi som følge.
Med regeringens udspil skal danske virksomheders forbrug af ledningsført gas reduceres med knap 30 procent i 2030. Regeringens udspil vil gå efter reduktioner på 3,7 millioner tons CO2. Det sker ved at indføre en CO2-afgift på cirka 1.125 kroner.
I udspillet er der også indført en bundpris, og det bevirker, at afgiften kan forhøjes, hvis kvoteprisen i EUs kvotesystem falder. Det betyder, at færre CO2-reduktioner fra EUs kvotehandelssystem kan imødegås af flere CO2-reduktioner fra en højere national CO2-afgift.
Afgiften skal således være 750 kroner pr. ton CO2 for de virksomheder, som ikke er omfattet af EUs kvotehandelssystem, og 375 kroner pr. ton CO2 for de virksomheder, som er omfattet af EUs kvotehandelssystem. Oveni kvoteprisen bliver det samlet 1.125 kroner pr. ton CO2. Det hænger sammen med, at kvoteprisen forventes at være 750 kroner pr. ton CO2 i 2030.
Grøn omstillingsfond og en særlig afgift
Der afsættes 7 milliarder kroner til investeringer i grøn teknologi samt til en grøn omstillingsfond målrettet de virksomheder, der har sværest ved at omstille sig.
Derudover gives en særlig afgift til mineralogiske processer mv. (cement, tegl, metal og glas). Det er en branche, der er særlig konkurrencefølsom med risiko for udflytning til udlandet ved en stor afgiftsforhøjelse, og for at undgå blot at ”flytte CO2” rundt i verden, indføres der altså en særlig afgift her. Den særlige afgift til mineralogi mv. revurderes i 2026 og 2029.
For mineralogiske processer mv. foreslås en afgift på 100 kroner pr. ton CO2. Oveni kvoteprisen bliver det 850 kroner pr. ton CO2.
Langsigtet CO2-strategi til gavn for virksomheder
Den nye CO2-afgift skal sikre stabile rammer for den langsigtede, grønne omstilling og samtidig give virksomheder et direkte incitament til at sænke udledninger gennem omlægning til vedvarende energikilder eller udvikling af nye og mere klimavenlige teknologier.
Det er tanken, at reformen skal indfases gradvist fra 2025 frem mod 2030, jf. nedenstående tabel.
Kr./ton CO2 - 2022-priser | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Afgift for ikke-kvoteomfattede virksomheder | 350 | 430 | 510 | 590 | 670 | 750 |
Kvoteomfattede virksomheder - afgift inkl. forventet kvotepris | 730 | 805 | 885 | 965 | 1045 | 1125 |
Heraf afgift | 75 | 135 | 195 | 255 | 315 | 375 |
Heraf forventet kvotepris | 655 | 670 | 690 | 710 | 730 | 750 |
Mineralogiske processer mv. - afgift inkl. forventet kvotepris | 730 | 750 | 775 | 800 | 825 | 850 |
Heraf afgift | 75 | 80 | 85 | 90 | 95 | 100 |
Heraf forventet kvotepris | 655 | 670 | 690 | 710 | 730 | 750 |
Bred enighed på Christiansborg
Vi forventer ikke den store uenighed i Folketinget om, at klimaet er vigtigt, og at det kræver investeringer og overblik – blandt andet til gavn for erhvervslivets planlægning.
Vi forventer derimod, at der naturligvis vil være en række forhandlinger, ligesom de forskellige partier vil forsøge at få et – skal vi kalde det – klimaaftryk på den endelige aftale.
Vi holder øje med udviklingen og vender tilbage. I mellemtiden kan du læse mere om afgiftssatser, bundpris, indfasning, omstillingsstøtte og meget andet i dette faktaark.