Begår din virksomhed disse 10 fejl på skatteregnskabet?

6 ud af 10 virksomheder i SMV-segmentet afleverer fejlbehæftede skatteoplysninger.

En undersøgelse fra Skattestyrelsen viser, at en del virksomheder undervurderer kompleksiteten af skatteregnskabet.


Skatter og afgifter indbetalt af virksomheder er en ikke ubetydelig indtægtskilde for den danske stat. Det gælder både moms, lønsumsafgift, selskabsskat, personskat af overskud fra selvstændigt erhvervsdrivende mm., så når 6 ud af 10 virksomheder har fejl i indberetningerne, er det naturligvis noget SKAT har fokus på.

Og heldigvis skyldes langt de fleste fejl misforståelser eller manglende viden. Hos SKAT fornemmer man faktisk, at de fleste virksomheder ønsker at gøre det rigtige, hvilket er helt i tråd med den opfattelse, vi sidder inde med i Dansk Revision.

Så lad os kigge lidt nærmere på de 10 fejl og på, hvordan du undgår dem.

Vi ser i visse brancher, at virksomheden tror, at revisoren gennemgår hele bogføringen. Men det svarer bare ikke til den aftale, de har med revisoren.
— Johnny Schaadt Hansen, underdirektør Skattestyrelsen

Skat, moms og fradrag

Det er ofte fradragene, der bonner ud på ”fejlregnskabet”, og det er især private udgifter, der giver udfordringer. Undersøgelsen viser, at næsten hver fjerde selvstændig erhvervsdrivende fratrækker private udgifter i virksomhedens skatteregnskab – udgifter, der af gode grunde ikke hører til der.

En anden udfordring for mange virksomheder er fradrag for udgifter, der ikke er fradragsberettigede.

Og det lyder jo egentlig ret simpelt, men som vi tidligere har skrevet om, så er skat ikke altid så enkelt. Du kan for eksempel trække reklame- og salgsudgifter fuldt fra som driftsomkostninger, mens udgifter til gaver eller anden opmærksomhed over for forretningsforbindelser kun kan fratrækkes 25 procent skattemæssigt, og uden fradrag for moms. Der gælder igen andre fradrag, hvis der er tale om restaurationsydelser af erhvervsmæssig karakter.

Læs mere om Skatte- og momsfradrag ved repræsentation 2022 her

10 typiske fejl

Det er naturligvis ærgerligt at gå glip af et fradrag, ligesom det er tidskrævende at skulle dokumentere og indsende yderligere dokumentation og måske få en ekstra hilsen fra SKAT.

Så gå dine aftaler med eksterne parter – herunder din lokale revisor - igennem og kig i nedenstående skema. I skemaet finder du de typiske 10 fejl i skatteangivelsen for selvstændigt erhvervsdrivende i perioden 2011-2018.

FejlProcent
Diverse private udgifter 23,4
Ikke fradragsberettigede udgifter13,9
Ikke selvangivne erhvervsmæssige indtægter10
Privatsfæren; 3. parts indberetninger mv.8,5
Sammentællingsfejl og overførselsfejl7,7
Private andele6,8
Yderligere fradrag - driftsomkostninger6,0
Fri telefon6,0
Fejlkontering i bogføringen5,5
Erhvervsmæssig befordring5,2

Kilde: Skattestyrelsen og FSR – danske revisorer

FAKTA

I 2019 indbetalte virksomheder mere end 400 milliarder kroner i skatter og afgifter. Det betyder, at virksomhederne udgør mere end en tredjedel af det samlede danske skatte- og afgiftsprovenu på omkring 1.100 milliarder kroner.

Fordeling af overskydende skat for indkomståret 2021 for regionerne i Danmark - kilde: SKAT

 
Forrige
Forrige

CO2-afgift skal være højere og mere ensartet – nyt udspil

Næste
Næste

20 milliarder kroner på vej fra SKAT