DAC 6 - indberetning af grænseoverskridende ordninger pr. 1. januar 2021
Både revisorer og skatteydere får med virkning fra 1. januar 2021 en indberetningspligt, når man er bekendt med oplysninger om grænseoverskridende ordninger.
Indberetningspligten gælder med tilbagevirkende kraft fra 25. juni 2018.
Kort sagt har EU vedaget, at der skal udveksles oplysninger om grænseoverskridende ordninger. Det sker som et led i at dæmme op for potentielt aggressiv skatteplanlægning ved udnyttelse af forskellene på landenes skattesystemer, og det betyder konkret:
At skatteydere, rådgivere og andre mellemmænd fra 1. juli 2020 skal indberette grænseoverskridende arrangementer, hvis de opfylder særlige betingelser og kendetegn og hvor det første skridt er gennemført 25. juni 2018 eller senere.
At Skattestyrelsen skal udveksle disse indberetninger med skattemyndighederne i de øvrige EU-lande.
Når det skal kvalificeres om en rådgivningsydelse er indberetningspligtig, er der tre betingelser, som alle skal være opfyldte:
1. Der skal være en ”ordning”
2. Ordningen skal være ”grænseoverskridende”
3. Den grænseoverskridende ordning skal opfylde et af de 26 kendetegn og være indberetningspligtig
Er alle tre betingelser opfyldte, skal man indberette oplysningerne om den grænseoverskridende ordning til Skattestyrelsen. Indberetningen skal ske digitalt.
Grænseoverskridende ordninger
Når det skal kvalificeres om en rådgivningsydelse er indberetningspligtig, er der som beskrevet ovenfor tre betingelser, som alle skal være opfyldte:
Der skal være en ”ordning”
Ordningen skal være ”grænseoverskridende”
Den grænseoverskridende ordning skal opfylde et af de 26 kendetegn og være indberetningspligtig
Men hvad indebærer det så? Vi kigger på punkterne enkeltvist herunder ud fra en mere faglig vinkel.
Ad 1 - Hvad er en ”ordning”?
En ordning er defineret som ”enhver transaktion, plan, handling, operation, aftale, tildeling, forståelse, løfte, tilsagn eller begivenhed”, samt ”en aftale, et skema, en plan eller en forståelse, hvad enten den er retligt bindende eller ej, og det omfatter alle de trin og transaktioner, der bringer den i funktion”
En ordning kan også omfatte en række ordninger, herunder kan en ordning omfatte flere trin eller dele.
Begrebet ”ordning” er meget bredt defineret og tjener ikke til ret meget afgrænsning af om en rådgivningsydelse er indberetningspligtig.
Ad 2 - Hvad vil det sige, at “ordningen skal være ”grænseoverskridende”
En ordning er grænseoverskridende, når ordningen involverer mere end et land.
Dette er bl.a. defineret som, at ”ikke alle deltagerne i ordningen er skattemæssigt hjemmehørende i den samme jurisdiktion”, eller ”at en eller flere af deltagerne i ordningen er samtidig skattemæssigt hjemmehørende i mere end en jurisdiktion”.
En grænseoverskridende ordning er indberetningspligtig, når den indeholder mindst ét af kendetegnene A-E, se nedenfor.
For nogle af kendetegnene er det en yderligere betingelse, at det kan fastslås, at det primære formål eller et af de vigtigste formål med ordningen er at opnå en skattefordel ("kriteriet om det primære formål"). For andre kendetegn er dette ikke en selvstændig betingelse.
At kriteriet om det primære formål er opfyldt, betyder ikke, at en grænseoverskridende ordning er indberetningspligtig. Ordningen skal også indeholde et af de kendetegn, kriteriet om det primære formål er knyttet til.
Det udløser således ikke i sig selv en indberetningspligt, at fx
der foretages en grænseoverskridende pengeoverførsel eller udveksling af ydelser
en fysisk person flytter til et andet land eller en juridisk person flytter hjemsted
en fysisk eller juridisk person stifter et selskab i udlandet eller en udenlandsk person stifter et selskab i Danmark
et dansk og et udenlandsk selskab deltager i en grænseoverskridende fusion el.lign.
et dansk skattepligtig fysisk eller juridisk person på anden vis deltager i en transaktion med et grænseoverskridende element
For at udløse indberetningspligt kræves det, at et eller flere af kendetegnene er opfyldt. Ovenstående transaktioner kan således indgå som elementer i en grænseoverskridende ordning, som samlet set opfylder et eller flere af kendetegnene.
Modsætningsvist gælder det, at rent nationale ordninger ikke er indberetningspligtige, da de ikke har noget grænseoverskridende element.
Ad 3 -Den grænseoverskridende ordning skal opfylde et af de 26 ”kendetegn”
Et kendetegn defineres som ”et træk eller en egenskab ved en grænseoverskridende ordning, som antyder, at ordningen potentielt kan benyttes til skatteundgåelse”.
Heri ligger ikke, at det er et kriterium i sig selv, at ordningen kan benyttes til skatteundgåelse. En grænseoverskridende ordning er omfattet af indberetningspligten, hvis et af de 26 kendetegn er opfyldt, uanset om den pågældende ordning evt. kan benyttes til skatteundgåelse. Men er ingen af de 26 kendetegn opfyldt, er hverken revisor eller skatteyder indberetningspligtig.
Nogle af kendetegnene kræver dog, at ”det primære formål” er opfyldt, altså at ordningen består i at opnå en skattefordel.
De 26 kendetegn er opdelt i 5 overordnede kategorier A, B, C, D og E i den bagved liggende bekendtgørelse:
Kategori A: Generelle kendetegn forbundet med kriteriet om det primære formål
Kategori B: Særlige kendetegn forbundet med kriteriet om det primære formål
Kategori C: Særlige kendetegn i forbindelse med grænseoverskridende transaktioner mellem interesseforbundne parter - ud over transfer pricing
Kategori D: Særlige kendetegn vedrørende automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti og reelt ejerskab
Kategori E: Særlige kendetegn vedrørende transfer pricing
Hvis den grænseoverskridende ordning ikke opfylder et af kendetegnene, har mellemmanden og skatteyderen ingen indberetningspligt. Det er ikke muligt eller relevant at gennemgå alle 26 kendetegn, så i det følgende ser vi derfor på udvalgte kendetegn
Ordning med omdannelse af indtægt til kapital, gave el.lign. – kategori B
Kategorien består af ”en ordning, der bevirker, at en indtægt omdannes til kapital, gaver eller andre former for indkomst, som beskattes lavere eller helt er fritaget fra beskatning”
Her skal der være tale en omdannelse af en indtægt til kapital, gaver m.v. – og den nye indkomstform skal beskattes lavere eller helt fritages for beskatning i forhold til den oprindelige indtægt.
Der kan eksempelvis være tale om ordninger, hvor almindelig erhvervsindkomst omdannes til lavere beskattet kapitalindkomst, aktieindkomst, udbytter el.lign. Der skal være tale om en form for indtægt, som ved hjælp af en ordning omdannes til en anden form for indtægt, fx en renteindtægt, der omdannes til en udbytteindtægt.
Kendetegnet kan fx omfatte en situation, hvor en ansat får en del af sin løn i form af aktier i et udenlandsk koncernselskab, som ikke indeholder kildeskat af udbytter, og den ansatte i øvrigt beskattes lempeligere af udbytter fra udenlandske aktier end almindelig lønindkomst. Det forudsætter dog, at det primære formål eller et af de vigtigste formål med ordningen er at opnå denne skattefordel.
Ved kvalifikationen af, om kendetegnet er opfyldt, kræver det kendskab til beskatningsreglerne i de involverede lande - før og efter gennemførelsen af den grænseoverskridende ordning.
Kriteriet om det primære formål skal også være opfyldt – dvs. det vigtigste formål er at opnå en skattefordel.
Ordning med fradragsberettigede, grænseoverskridende betalinger – kategori C
Denne kategori består af ”en ordning, hvor der foretages fradragsberettigede grænseoverskridende betalinger mellem to eller flere indbyrdes forbundne foretagender, og mindst et af flere forhold gør sig gældende”
Et af forholdene er, at modtageren af betalingen er skattemæssigt hjemmehørende i et land, hvor der ikke opkræves virksomhedsskat eller opkræves en virksomhedsskattesats på nul eller næsten nul procent eller helt fritages fra beskatning.
Betalingen skal ske mellem forbundne foretagender, hvorved typisk forstås, at den samme person har mere end 25 % af stemmerne i det andet foretagende. Denne kategori omhandler situationer, hvor der er grænseoverskridende aftaler i en koncern om varehandel, tjenesteydelser, brug af materielle eller immaterielle aktiver eller låne aftaler, hvis sælger af ydelserne fritages fra beskatning af betalingen eller betaler en skat under 1 %.
Kriteriet om det primære formål skal også være opfyldt – altså, at det vigtigste formål er at opnå en skattefordel.
Ordning med overførsel af immaterielle aktiver – kategori E
Denne kategori defineres som ”en ordning, der indebærer overførsel af immaterielle aktiver, som er svære at værdiansætte”
Det afgørende er, at der er tale om overførsel af rettighederne mellem forbundne foretagender.
Det er selve aktivet eller en rettighed heri, der skal overføres. En overdragelse mellem forbundne parter af kapitalandele i et selskab, der har et immaterielt aktiv vil således ikke i sig selv medføre indberetningspligt. Overdragelsen af kapitalandelene kan dog godt være det første skridt i gennemførelsen af en ordning.
Overførelsen kan finde sted uden en formel (kontraktuel) overdragelse. Dette kunne fx ske ved en flytning af ledelsens sæde. Til illustration af dette kan man forestille sig en virksomhed i Danmark, hvor de ledende medarbejdere har udviklet et softwareprodukt, som endnu ikke er anvendt kommercielt. På et tidspunkt flytter de ledende medarbejdere til udlandet, og aktiviteten med videreudvikling fortsætter i en ny virksomhed placeret i det nye land. Såfremt softwareproduktet på tidspunktet for flytningen må kvalificeres som et immaterielt aktiv, der er svært at værdiansætte, vil det beskrevne hændelsesforløb medføre indberetningspligt efter punkt 2 i kategori E.
En overførsel af kapitalandele i et selskab, hvor der er nogle immaterielle aktiver i selve selskabet, er ikke omfattet af dette kendetegn. Kendetegnet vedrører alene de tilfælde, hvor der overføres immaterielle aktiver mellem forbundne foretagender og hvor selve det immaterielle aktiv er svær at værdiansætte.
Ordning med koncernintern, grænseoverskridende overførsel – kategori E
Denne kategori består af ”en ordning, som indebærer en koncernintern, grænseoverskridende overførsel af funktioner, risici og/eller aktiver, hvis overdragerens eller overdragernes forventede årlige indtægter før renter og skat i en periode på 3 år efter overførslen udgør højst 50 % af overdragerens eller overdragernes forventede, årlige indtægter før renter og skat, hvis overførslen ikke var blevet foretaget”
Ved koncerninterne overdragelser af aktiver, funktioner og/ eller risici f.eks. som led i en samarbejdsaftale, er der indberetningspligt, hvis sælgeren mister over halvdelen af sin forventede nettoindkomst i tre år efterfølgende.
Ved en overdragelse af f.eks. aktiver mellem koncernforbundne selskaber, hvor det sælgende selskab mister sin løbende indtjening fremadrettet, skal der derfor foretages en indberetning. Dette vil ofte være forekommende, når internationale koncerner handler mellem hinanden og samler kompetencerne.
Sanktioner ved manglende indberetning af grænseoverskridende ordninger
Sanktionen for manglende eller for sen indberetning starter med en bøde fra 50.000 kr. pr. forseelse for revisor og 25.000 kr. for skatteyder selv.
Ikrafttræden, indberetning, registrering, frister m.v.
Der gælder følgende frister – alt afhængig af, hvilke ordninger man skal indberette:
· De indberetningspligtige ordninger i perioden 1. juli 2020 – 31. december 2020 skal være indberettet inden den 30. januar 2021.
· Indberetningspligtige ordninger for perioden 25. juni 2018 – 30. juni 2020 skal være indberettet inden 28. februar 2021.
· Indberetningspligtige ordninger efter den 1. januar 2021 skal indberettes senest 30 dage efter man har udført den pågældende rådgivning.
Man registrerer sig som indberetningspligtig på Virk.dk. - blanket 03.047. Når man er registreret, kan man indberette ordningerne på DAC 6 indberetningsblanketten. Der skal ikke ”0” indberettes i perioder, hvor man ikke har ordninger at indberette.