Ferieloven: 10 lette tjek på indberetning til den nye Fond
Har du også svært ved at danne dig et ordentligt overblik samt en struktur på indberetningen af de opsparede feriemidler til Fonden for Lønmodtagernes Feriemidler?
Tjeklisten her med 10 korte spørgsmål hjælper dig og din virksomhed til at sikre, at de korrekte beløb indberettes og sidenhen indbetales til Fonden for hver enkelt medarbejder.
De opsparede feriemidler for overgangsperioden til den nye ferielov optjent i perioden 1. september 2019 – 31. august 2020 skal indberettes senest 31. december i år til den nye fond, som formelt hedder ”Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler”.
De opsparede feriemidler vil sidenhen skulle indbetales til Fonden, og det er uden betydning, at medarbejdere nu har fået udbetalt nogle af de opsparede feriemidler. Din virksomhed skal fortsat indberette og sidenhen indbetale til Feriefonden.
Selvom de opsparede feriemidler er indberettet i E-indkomstsystemet løbende over overgangsperioden i takt med udbetalingen af lønnen, kan der for mange virksomheder fortsat være behov for at afstemme opgørelsen af de opsparede feriemidler for hver medarbejder for de 12 måneder, inden indberetningen endeligt godkendes.
Der kan for eksempel være forkerte registreringer for:
Ikke-ferieberettiget løn er forkert registreret som ferieberettiget løn.
Arbejdsgiverbetalt pension er fejlagtigt medtaget som ferieberettiget løn (det er set for nogle måneder og ikke for andre i en række lønsystemer).
Ejere, deres ægtefæller og direktører er fejlagtigt registreret i lønsystemet, hvorved der er opsparet feriepenge for dem.
Du udfylder tjeklisten online og gemmer for hver enkelt medarbejder.