Jazz, omstillingsparathed og fleksibilitet
Hvis du forbinder jazz med fløjl, piber og lunken øl, eller hvis du forbinder en revisor med regnemaskiner, tabeller og faste regler, så tager du i begge tilfælde fuldstændig fejl, men……
…hvis du forbinder Covid-19 med udfordringer og anderledes måder at tænke forretning og performance på, så er du helt med på beatet - præcis som Aarhus Jazz Orchestra, der har været tvunget til at tænke markant ud af rytmeboxen her i Corona-tiden.
År 1900, New Orleans, blå toner, marchmusik, rytmiske kontraster og blød improvisation. Jazzen udviklede sig gennem tiden, og i 1977 blev den første udgave af Aarhus Jazz Orchestra til under det tidstypiske navn “Bred ymer”. Tiden er gået, og i dag er Aarhus Jazz Orchestra et kendt brand med over 100 årlige koncerter, en formidlingstjeneste, en jazzfabrik og fire såkaldte jazz-rapportere – bare for at nævne en lille del af orkestrets mange facetter.
Men hvad hjælper det alt sammen, når hele live-scenen og rammerne for musik pludselig ændrede sig markant. Hvad gør man, når man lige pludselig står med 18 musikere og intet publikum?
I følge orkesterchef Dorthe Andersen, så starter man med at finde nye veje for at få musikken ud – ud til et publikum, der bare sad og ventede - bogstaveligt talt. Små videoer blev produceret fra øvelokalerne og på Facebook blev der etableret ønskekoncerter, hvor følgere kunne ønske et nummer, der så blev indspillet og udgivet. På Jazzbio.dk blev der etableret en jazzbiograf målrettet skoler og børnefamilier, hvor jazzbien “Bi Bob the Bee” lærte at danse, børnene kunne lære at tegne, og orkestret fortalte om jazz, musikinstrumenter og livet i et bigband.
Forår og frihed
Foråret kom ,og Århus åbnede. Solen skinnede igen over byen, og i kreative koncertkonstellationer kom orkestret rundt på skoler, plejehjem og til udendørs koncerter. Henover sommeren kunne de 18 musikere igen mødes i bigbandet, indtage Godsbanen i Aarhus og spille i Musikhusets foyer med en af jazzens mest interessante sangere Veronica Mortensen og jazzvirtuosen Mathias Heise.
Efterår - temperamentsfulde farver og vilde toner
Nu holder Coronaen så igen sit faste greb om landets spillesteder, og publikum er endnu engang begrænset i at deltage i live-arrangementer, men i følge Aarhus Jazz Orchestra og Dorthe Andersen, så er det fuldstændig ligegyldigt for “vi finder bare på noget andet, for jazzen skal ud” siger Dorthe og fortsætter: “og hvis der er én ting Covid-19 har været godt for, så er det omstillingsparatheden og fleksibiliteten.”
Du kan læse meget mere om Aarhus Jazz Orchestra og arrangementer her