Den danske whistleblowerlov er vedtaget

Folketinget vedtog i sidste uge whistleblowerloven, og det betyder, at arbejdsgivere med mere end 49 ansatte skal etablere en whistleblowerordning til beskyttelse af whistleblowere.

Ordet whistleblower betyder direkte oversat fra engelsk: Fløjteblæser. Ordet fik for alvor bred opmærksomhed i amerikanske og britiske medier i 1960´erne. Whistleblower refererer naturligvis til fodbolddommere og dommere i andre sportsgrene; de blæser i fløjten, når de får øje på en strafbar handling, og sætter således både fokus på, og en stopper for, handlingen.

Den danske whistleblowerlov implementerer EU’s whistleblowerdirektiv. Direktivets formål er at garantere bedre beskyttelse af whistleblowere ved at etablere sikre kanaler i både den offentlige og private sektor til indberetning af overtrædelser. På den måde er intentionen at bringe flere overtrædelser frem i lyset og fremme håndhævelse af EU-lovgivning på tværs af landene.

For din virksomhed betyder det, at I allerede nu bør tænke over, hvordan I bedst forbereder jer på at kunne leve op til reglerne.

Hvad er en whistleblower?

Overordnet set og meget enkelt formuleret, så er en whistleblower en person, der til offentligheden informerer om forhold, som vedkommende finder kritisable eller direkte ulovlige. Ofte påpeger whistlebloweren problemer i selskaber, institutioner eller organisationer, hvor personen selv er ansat, har været ansat eller på anden måde har en relation til.

En whistleblower kan redde både din omsætning og din virksomheds omdømme, fordi whistlebloweren gør opmærksom på kritisable forhold eller ulovligheder på et tidligt tidspunkt, før tingene går helt galt. Det kan spare dig og din virksomhed for søvnløse nætter samt tab af omdømme og penge.

Hvad er en whistleblower-ordning?

En whistleblowerordning er således et vigtigt redskab for de virksomheder, der ønsker at forebygge og opdage alvorlige økonomiske og kriminelle forhold i god tid, mens der stadig er mulighed for at rette op på forholdene. En god og velimplementeret whistleblowerordning kan være medvirkende til forretningsmæssige fordele og løbende overblik over alle hjørner i din virksomhed

Krav til en whistleblower-ordning

I whistleblowerloven er der indsat en række krav til, hvordan din virksomhed skal håndtere indberetninger, følge op på indberetninger, og hvordan etableringen af ordningen skal dokumenteres.

Centrale krav til en whistleblowerordning: 

  • Ordningen skal kunne håndtere whistleblowerens identitet på en fortrolig måde samt identiteten af de personer, som måtte være nævnt i en indberetning.

  • Der skal udarbejdes en whistleblowerpolitik og en dokumentationsprocedure, der dokumenterer, at ordningen er implementeret effektivt.

  • Whistlebloweren skal modtage feedback for sin indberetning inden for en bestemt frist. 

  • Der skal etableres en whistleblowerenhed, hvilket vil sige en upartisk person eller afdeling, som kan modtage indberetningen, have dialog med whistlebloweren samt sikre, at forholdet undersøges objektivt og sagligt.
    Denne enhed kan etableres internt eller outsources helt eller delvist til en ekstern leverandør - f.eks. din lokale revisor.

Arbejdsgivere, som ikke lever op til lovens forpligtelser, kan pålægges en bøde.

Hvem kan indberette til whistleblowerordningen?

Arbejdsgivere er kun forpligtede til at etablere ordningen for medarbejdere, men kan frivilligt vælge at åbne op for indberetninger fra andre personer med en arbejdsrelateret tilknytning som f.eks. samarbejdspartnere, leverandører m.fl.

Whistleblowerordning - internt eller outsourcing?

Den vedtagne whistleblowerlov giver mulighed for, at din virksomhed kan etablere en fælles ordning, hvis I indgår i en koncern. Dermed kan en intern whistleblowerordning outsources helt eller delvis til et koncernforbundet selskab, fx et moder- eller datterselskab. Dette selskab kan så varetage funktionen som whistleblower for hele koncernen såsom behandle modtagne indberetninger, have kontakt til whistlebloweren, følge op på indberetninger og gennemføre evt. nødvendige undersøgelser m.v.

Whistleblowerenhed kan også - som nævnt ovenfor - outsources helt eller delvist til en ekstern leverandør.

 

Hvad kan der indberettes om?

Ifølge loven skal man bl.a. kunne indberette alvorlige overtrædelser af dansk lovgivning og andre alvorlige forhold, som offentligheden kan have interesse i at få afdækket. Ordningerne skal kunne håndtere indberetninger om strafbare forhold, som for eksempel: 

  • Overtrædelse af eventuelle tavshedspligter

  • Misbrug af økonomiske midler

  • Tyveri

  • Underslæb

  • Svig

  • Bedrageri

  • Bestikkelse 

  • Korruption

Ordningen kan ikke anvendes til at indberette interne HR-forhold, interne konflikter i virksomheden og mellem medarbejderne, ligesom whistleblowerens eget ansættelsesforhold heller ikke kan indberettes, medmindre der er tale om alvorlige lovovertrædelser eller andre alvorlige forhold på arbejdspladsen.

Ikrafttrædelse m.v.

Loven træder i kraft den 17. december 2021, og har du som arbejdsgiver mere end 249 ansatte, skal du etablere en intern whistleblowerordning inden lovens ikrafttrædelse. Har du 50-249 ansatte, så har du frist til den 17. december 2023.

#Whistleblowerloven #Whistleblowerordning #Whistleblower

 
Forrige
Forrige

Covid-19: Faste Omkostninger sommer 2021

Næste
Næste

Covid-19 - Beskatningstidspunkt for kompensationsordninger