Vi er en branche i kæmpe udvikling
Revisionsbranchen står over for markante forandringer i de kommende år.
Digitalisering, teknologisk udvikling og øgede krav til bæredygtighed kommer med raketfart, AI og automatisering ændrer arbejdsgangene, alt imens kunderne efterspørger mere rådgivning og indsigt i alt fra dataanalyse til ESG-rapportering.
Og det stopper ikke her, for samtidig udfordrer nye reguleringer og et stigende fokus på ansvarlighed branchens måde at operere på.
Dansk Revision styrker fundamentet for fremtiden
Der er med andre ord masser at tage fat på, og det er en udfordring Dansk Revision er klar til at tage op. I hvert fald hvis du spørger bestyrelsesleder i Dansk Revision Karsten Thunbo:
“Vores vigtigste strategiske prioriteringer nu og her er at styrke vores fundament i Dansk Revision. I forhold til organisationen, økonomien og til bæredygtighed.”
Bestyrelsen i Dansk Revision har brugt de seneste år på at forberede, prioritere og ikke mindst skrive vores fremtidige strategi, og netop erkendelsen af, hvor vigtigt det er at være velforberedt og klar til forandring, er grundlaget for den netop vedtagne strategi. For som Karsten pointerer: "En ting, der er konstant i livet, er forandringer. Der kommer hele tiden noget nyt til."
Selv har Karsten fra en tidlig alder været åben for forandringer, og han er nysgerrig på de muligheder, der følger med. Det gælder også hans egen vej inden i revisionsbranchen, hvor han nærmest snublede ind: "Det er tilfældigt, at jeg blev revisor, for at være helt ærlig. Da jeg læste HA og var godt i gang med den, kom der et stillingsopslag som revisor op på opslagstavlen. Det var sådan man gjorde dengang, og så tænkte jeg, det lyder da meget spændende," fortæller han. ”Det var jo noget med tal - det kan jeg godt lide, så det prøver jeg af. Jeg fik jobbet, og jeg blev efter nogen tid specialiseret i IT-revision, men kom så tilbage til den finansielle revision efter fire år.”
En lidt uventet begyndelse har dog ikke forhindret ham i sidenhen at blive en central figur i Dansk Revision og en aktiv medspiller for den nødvendige forandring i branchen.
Ledelse bør tilpasses nye generationer
På arbejdsmarkedet har der de seneste år været fokus på ledelse. Det gælder også i Dansk Revision, hvor et helt centralt element i strategien netop handler om at sætte lederrollen under lup. For det er ikke længere nok at holde fast i de gamle arbejdsmetoder:
“Hvis man kigger langt tilbage i tid, så havde man et job for at skabe et økonomisk fundament, for at man kan købe mad og have et sted at bo. Den senere udvikling gjorde, at et job også gerne skulle give noget personligt - en mulighed for at blive dygtigere, blive klogere og udvikle sig. Nutidige medarbejdere har mere værdibaserede ønsker - at kunne identificere sig med de værdier, som arbejdsgiver repræsenterer. Det er det mindset, som vi ”halvgamle” ledere, skal have med i vores design af, hvordan vores virksomhed ser ud.”
For ham er det et signal om, at ledelsen skal være klar til at ændre på de traditionelle måder at arbejde på, for at tilpasse sig de nye og kommende generationers forventninger og krav. Generationsskiftet i revisionsbranchen er generelt en udfordring, og hvis man i fremtiden vil have en bæredygtig forretning, er det afgørende at man kan tiltrække og tilknytte de dygtige medarbejdere. Og det stiller krav til den måde, ledelsen tænker på i dag.
De yngre generationer har andre forventninger til arbejdslivet, hvor fleksibilitet, teknologiske løsninger og en mere balanceret tilgang til arbejde og fritid spiller en central rolle. For at sikre en glidende overgang mellem generationerne, skal virksomheder skabe en kultur, hvor også de yngre medarbejdere føler sig inddraget og hørt:
“Vi skal ruste os til at være relevante i fremtiden – både for medarbejdere og kunder.” fortæller Karsten. “De tider, hvor vi arbejdede til sent hver dag og levede af fastfood i tre måneder, er jo slut. Derfor skal vi arbejde anderledes”
Great Place to Work: Et stempel på godt arbejdsmiljø
Når vi ser på fremtidens revisionsbranche, er det tydeligt, at forandring ikke bare er en mulighed, men en nødvendighed. En vigtig faktor for at sikre både relevans og succes i fremtiden er at skabe en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives og føler sig værdsat. Derfor er vi også stolte af at kunne sige, at vi er certificeret som en Great Place to Work-arbejdsplads.
Dét og vores værdier er en afgørende faktor for at tiltrække fremtidens talenter. Men Karsten er også bevidst om, at der skal mere end de rigtige ord til, hvis man som arbejdsplads skal være sikker på også at beholde talenterne. Det er afgørende med handling bag ordene, så man bygger en organisation, hvor bæredygtighed, innovation og et sundt arbejdsmiljø er i centrum – ikke kun for at tiltrække kunder, men også for at tiltrække den kommende generation af medarbejdere.
Karsten mener, at det er de unge selv, der skal sætte retningen for fremtiden:
“Det burde faktisk være de unge, der rådgiver os ældre. Hvad skal vi lave om? Hvad skal vi gøre for at gøre revisionsbranchen er spændende for fremtidens talenter?”
I den forbindelse er han heller ikke bleg for at opfordre de unge til at tænke nyt og være med til at lægge stenene til branchens fremtid. "Revisionsbranchen er ofte set som traditionel og lidt grå, men den har brug for friske perspektiver. Tænk ud af boksen og skab en arbejdsplads, der afspejler de værdier, som er vigtige for jer. Vær med til at skabe fremtiden. Man skal ikke lade sig binde af, at det er sådan en traditionel branche. Men husk, at kernen i vores arbejde altid vil være at være offentlighedens tillidsrepræsentanter – det er den mest centrale værdi. Omverdenen skal kunne tro på det, vi siger" understreger han.
En selvstændig drøm, der blev til virkelighed
For Karsten har den løbende udvikling i revisionsbranchen ikke kun betydet store forandringer – det gjorde det også muligt for ham at udleve sin egen drøm:
“Jeg har altid haft en drøm om at være selvstændig. Og det kan være, at der sidder rigtig mange revisorer derude, som også har en drøm i maven om at blive selvstændig en dag. Ikke som ansat partner, men som den ejerleder vores kunder kan identificere sig med. Min drøm om at være selvstændig, har jeg altid haft, og den har jeg fået opfyldt,
Og det gør, at jeg er glad for hvor jeg er i dag”