Skatteforvaltningen vil snart informere bedre om ændringer i praksis

Hvis borgere i Danmark henvender sig til de danske myndigheder med spørgsmål, så er disse myndigheder forpligtet til at yde borgere og virksomheder den nødvendige vejledning.

Det er Folketingets ombudsmand, der holder øje med myndighederne, og ombudsmanden har været på banen og, i en såkaldt ”egen drift-undersøgelse”, foretaget en gennemgang af skattemyndighedernes generelle information og administration.


Der skal gives tilstrækkelig orientering om, hvilken betydning reglerne på et givet område har, og hvordan man lettest og mest effektivt kan opfylde lovgivningens krav.

På skatteområdet ydes der allerede i dag en ret omfattende vejledning og information om regler og praksis. Skatteforvaltningens juridiske vejledning og brug af de såkaldte styresignaler er to oplagte eksempler fra området. .


Sagen kort

En række skatterevisorer og skatteadvokater har henvendt sig til ombudsmanden, idet de mener, at den tid, som skattemyndighederne gennemsnitligt anvender på at offentliggøre en dom eller afgørelse; altså den tid, de bruger på at opdatere informationen til borgere og virksomheder om betydningen af ny praksis, er uforholdsmæssig lang.

Ombudsmanden har så efterfølgende foretaget en undersøgelse af skattemyndighedernes generelle information og administration, når der på baggrund af domme og afgørelser sker en praksisændring.

 
Det er forståeligt, at Skatteforvaltningen i visse situationer skal bruge tid på at vurdere nye domme og afgørelser, før den kan melde de nærmere konsekvenser ud. Det er imidlertid samtidig vigtigt, at det er klart ud fra den information, der gives, hvis indholdet ikke er opdateret og derfor eventuelt ikke er korrekt
— Niels Fenger, Folketingets Ombudsmand
 

Skatteforvaltningen vil rette ind

Ombudsmandens undersøgelse viser, at den tid, der går med at opdatere informationen til borgere og virksomheder om betydningen af en ændret praksis, er lang i forhold til de informationshensyn, der ligger bag den juridiske vejledning.

Skattestyrelsen tager ombudsmandens undersøgelse til efterretning, og de er nu ved at vurdere, om det kan gøres hurtigere.

Herudover vil Skattestyrelsen udarbejde retningslinjer for Skatteforvaltningens sagsbehandling i den periode, der går fra en dom eller afgørelse mv. foreligger, til der kan informeres om den nye praksis i et styresignal og/eller en opdatering af den juridiske vejledning.

FAKTA

Om den juridiske vejledning og styresignaler samt om myndighedernes vejledningspligt

Den juridiske vejledning giver udtryk for Skatteforvaltningens opfattelse af gældende praksis.

Den juridiske vejledning bliver opdateret hvert halve år og suppleres med styresignaler. Styresignaler udstedes blandt andet når Skatteforvaltningens hidtidige praksis er blevet underkendt eller ved ændringer af praksis.

Styresignalerne bliver så efterfølgende indarbejdet i den juridiske vejledning.

Forrige
Forrige

Dødsboer, arv, gaveafgiftsberegning – udhuling af 15%-reglen

Næste
Næste

Satserne for kørselsfradrag og befordringsgodtgørelse hæves