Reglerne for skatte- og momsfradrag ved repræsentation 2024

Kigger vi på reglerne for - og forskellen på - henholdsvis reklameomkostninger, personaleomkostninger og repræsentationsomkostninger, så vidner talrige skattesager om, at SKAT ikke altid er enig med dine eller andre virksomheders fortolkning af fradrag.

Og hånden på hjertet - har du helt tjek på, hvad der er hvad?

Hvad er skattereglerne for repræsentation?
Hvor meget moms må du trække fra?
Hvilken forskel er der på reklameudgifter og repræsentationsudgifter?

SKAT er som sagt ikke altid enig med virksomheders fortolkning af, hvad der er henholdsvis reklame-, personale- og repræsentationsudgifter, og indrømmet: Reglerne er snørklede og fyldige …

Du kan trække reklame- og salgsudgifter fuldt fra som driftsomkostninger, og du kan også afholde en fest for dine ansatte. Fuld plade på både moms- og skattefradrag.

Du kan kun fratrække udgifter til gaver, udflugter og anden opmærksomhed over for forretningsforbindelser med 25%. Det regnes nemlig for at være af kommerciel karakter.

Vi gennemgår kort de åbenlyse forskelle imellem reklameudgifter, repræsentationsudgifter og personaleudgifter.

 
Skattefradrag og momsfradrag ved repræsentation 2024 - reglerne for skattefradrag, momsfradrag og  reklameudgifter - personaleudgifter 2024

Repræsentation:


Skatte- og momsfradrag 2024

Reklameudgifter

Du kan fratrække reklame- og salgsudgifter fuldt ud som driftsomkostninger. Det gælder både skatte- og momsmæssigt.

Udgifterne er generelt karakteriseret ved, at de afholdes over for en ubestemt kreds af personer uden for virksomheden. Hos SKAT defineres det som “udgifter, der afholdes i forbindelse med den skattepligtiges erhverv med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser”. SKAT skriver endvidere, at vurderingen af, om der er fradrag for udgiften til reklame, skal foretages på grundlag af en konkret vurdering af reklameværdien for virksomheden. Du kan altså ikke bare støtte hvad som helst - det skal have en kommerciel værdi for din virksomhed.

Tilbage i 2022 skrev vi en nyhed om sponsorater, der går lidt mere i dybden med reklameudgifter og sponsorater. Den er stadig aktuel.
Regler for sponsorater og rimelig værdi af sponsorater

Repræsentationsudgifter

Udgifter i repræsentationsøjemed er typisk udgifter, som afholdes for at få afsluttet forretninger eller for at tilknytte eller bevare forretningsforbindelser. Dine medarbejdere tæller ikke med her, det drejer sig udelukkende om personer, der ikke er knyttet til din virksomhed som medarbejdere.

I revisorsprog regnes repræsentationsudgifter normalt for det, vi kalder en kommerciel gæstfrihed over for forretningsforbindelser.

Repræsentationsudgifter er oftest udgifter til:

  • Måltider

  • Restaurationsbesøg

  • Drikkevarer

  • Gaver og opmærksomheder over for forretningsforbindelser og deres familier

  • Afholdelse af jubilæer, fødselsdage og forretningsindvielser

  • Underholdning og fornøjelser

  • Deltagelse i fx rejser, udflugter og ferieophold.

Repræsentation er altså ikke reklame, og den kan kun fratrækkes 25 pct. skattemæssigt, mens der ikke er fradrag momsmæssigt. Er der tale om restaurationsydelser af erhvervsmæssig karakter, stiller sagen sig lidt anderledes.

Fradrag for repræsentationsudgifter forudsætter normalt, at bilaget er:

  • Dateret

  • Indeholder oplysninger om hvilke ydelser, det vedrører

  • Hvilken anledning udgifterne afholdes i

  • Navne på deltagerne

  • Bilaget er kvitteret af udsteder samt hvem det er udstedt til

BEMÆRK! Det er vigtigt at datere dine bilag og supplere med navne, årsag mv. Nylige domme viser, at det ikke kan gøres efterfølgende.

Personaleudgifter

Med personaleudgifter forstås skattemæssige udgifter afholdt til din virksomheds medarbejdere, herunder eventuelle bestyrelsesmedlemmer, men ikke advokat eller revisor - med mindre de sidder i bestyrelsen naturligvis. Der er tale om udgifter, der afholdes for at forbedre arbejdsmiljøet eller som led i personalepleje m.v.

Det drejer sig nærmere om gaver, underholdning og kost. Er der tale om repræsentationsudgifter, kan de fradrages som omtalt ovenfor. Der er fuldt fradrag skattemæssigt for sådanne udgifter, men som hovedregel intet fradrag momsmæssigt.

Er der tale om blandede arrangementer, kan der eventuelt ske fradrag efter en nærmere opdeling af udgifterne.

Skematisk overblik over skatte- og momsfradrag ved repræsentation for 2024

Således afklaret om forskellene, har vi udarbejdet en lille pjece med et skematisk overblik, hvor du let kan få afklaret fradragsretten i de fleste, forekommende dagligdagstilfælde.

Download vores komplette skema med overblikket over Skatte- og momsfradrag ved repræsentation 2024. Skemaet taget sit udgangspunkt i en virksomhed med fuldt momsfradrag. Andre virksomhedstyper kan have andre fradragsrettigheder.

Skatte- og momsfradrag ved repræsentation 2024

 
Forrige
Forrige

Vi skal tidsregistere - nye regler for registrering af arbejdstid

Næste
Næste

Personalegoder - Hvordan beskattes personalegoder?