MitID Erhverv erstatter NemID medarbejdersignatur, når NemID lukker

NemID lukker og slukker helt, og det betyder samtidig et farvel til nøgleapp, nøglekort, nøgleviser, Voice Response-løsningen, medarbejdersignatur og Sikker e-mail - det sidste kan have betydning for din læsning af mails via “Sikker e-mail-løsningen” fra NemID.

Alle virksomheder, myndigheder og foreninger, der anvender NemID til erhverv skal således skifte til MitID Erhverv snarest.

”30. juni 2023 lukker NemID. Efter denne dato kan du ikke længere bruge NemID. Brug MitID allerede nu”. Den besked har du som borger sikkert set i en heller anden information.

Den information, du muligvis har overset i den sammenhæng er, at med udfasningen af NemID, så udfases også “Sikker e-mail-løsningen”. Det kan give udfordringer, hvis du vil have adgang til dine gamle mails, ligesom medarbejdersignaturen skal erstattes med MitID. Læs med og find svar på oprettelse, behov, priser mm.


30. juni 2023 er skæringsdatoen for overgang til MitID, men Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at NemID til erhverv ikke lukkes fuldt fra denne dato. Der vil være en overgangsordning med fortsat, begrænset drift frem til den 31. oktober 2023. Det betyder, at eksempelvis de såkaldte OCES2-certifikater ikke spærres før den 31. oktober 2023, men så er det også slut; NemID-løsningen bliver så endeligt afviklet.

Som følge af den begrænsede drift af NemID efter den 30. juni, så opfordres du og din virksomhed/organisation til at overgå til MitID Erhverv inden den 30. juni 2023, hvilket nok er en ret god ide, da “Begrænset drift efter 30. juni 2023” blandt andet betyder, at du ikke længere kan få support på NemID.


Nedlukning af Sikker e-mail-løsningen

Digitaliseringsstyrelsen slår fast, at Sikker e-mail-løsningen ikke bliver videreført i MitID. Det betyder, at hvis du eller din virksomhed er (eller har været) bruger af Sikker e-mail i NemID, så vil I ikke kunne sende og modtage e-mails gennem NemID, når NemID er lukket.

I den sammenhæng er det vigtigt at påpege, at MitID heller ikke kan bruges til at dekryptere gamle e-mails krypteret med NemID. Når NemID er lukket ned, mister du adgangen til dine e-mails krypteret med NemID.

Hvis du har behov for at kunne tilgå dine krypterede e-mails efter overgang til MitID, skal du åbne og gemme dine krypterede e-mails i et læsbart format som fx PDF. Det er et stykke manuelt arbejde, medmindre du løbende har de-krypteret dine e-mails, og gemt dem lokalt. Du skal derfor gemme dine krypterede e-mails i PDF-format hurtigst muligt.

Eneste lyspunkt er, at hvis du er bruger af NemID på hardware eller nøglefil, vil du fortsat vil kunne åbne dine e-mails krypteret med NemID - her skal du så alligevel være opmærksom på, at vi ikke har kunnet få oplyst, hvor længe der er garanti for den løsning. Så her skal du selv holde øje.

Vil du være helt sikker, og har du spørgsmål til Sikker e-mail kan du kontakte NemID-supporten via nemid.nu.



MitID Erhverv erstatter NemID medarbejdersignatur - og det kræver lidt forberedelse

MitID Erhverv er til alle virksomheder, foreninger og myndigheder, som har brugere, der skal logge ind på offentlige selvbetjeningsløsninger, og det betyder så, at alle organisationer, som i dag anvender NemID medarbejdersignatur, skal have MitID Erhverv.

Uanset om I tidligere har anvendt NemID medarbejdersignatur og nu skal flytte til MitID Erhverv, eller om der er tale om en ny virksomhed eller forening, så sker tilslutningen til NemID via samme, digitale tilslutningsforløb.

Som sagt et par gange i denne artikel, så er det nu, der skal handles; også taget i betragtning af, at der oftest er et behov for, at organisationen forbereder sig, før tilslutningen til MitID Erhverv for at undgå manuel behandlingstid.



Hvordan får vi MitID Erhverv?

På MitIDs hjemmeside er der oprettet en guide opdelt efter organisationstyper. Her er det let at finde ud af, hvordan I får MitID til Erhverv. Udenlandske brugere kan oprettes i MitID Erhverv fra den 21. september 2023. Læs mere om udenlandske brugere her. Det er også muligt at tilslutte en organisation med en udenlandsk ledelsesrepræsentant via anmelderordning.

Er du helt overordnet i tvivl, om I har behov for MitID Erhverv, så kan du -  via dette link - vælge din organisationstype, og finde svaret på, om I har behov for MitID Erhverv.

På MitIDs hjemmeside kan du også finde svar på andre spørgsmål; blandt andet om priserne for MitID erhverv.




 
 
Forrige
Forrige

Kørsel og kørselsfradrag - HUSK din “kvittering” …

Næste
Næste

FN World password day - Hvor hurtigt kan dit password hackes?