Digital bogføring og større bøder

Den nye bogføringslov stiller krav om digital registrering af alle bilag samt om brug af et godkendt digitalt bogføringssystem.

Slut med regnskab i excel-ark, fysiske kvitteringer og høkerbogføring. Regnskabet får nu førsteprioritet på lige fod med erhvervslokaler og forretningsplaner.

Og det er ikke kun iværksættere, der skal være klar til den nye lov. For selvom mellem 71 og 96 procent af virksomhederne i SMV-segmentet i Danmark allerede i dag bruger et bogføringssystem eller får foretaget bogføring af andre, så er det kun omkring halvdelen af de samme virksomheder, der benytter et system, der understøtter den automatisering, der på sigt er påkrævet.

Den 23. juni 2021 blev et politisk flertal i Folketinget enige om en politisk aftale om en ny bogføringslov. Aftalen mundede tidligere i år ud i et større forlig, der skal sikre øget arbejdskraftudbud og ordnede forhold på arbejdsmarkedet, og med den aftale blev det samtidig aftalt at gennemføre projektet om såkaldt “Automatisk Erhvervsrapportering”.

Automatisk Erhvervsrapportering vil betyde ret store ændringer for en del virksomheder i SMV-segmentet allerede fra 2023, og den digitale fælde klapper endeligt (for der er større bøder i vente, hvis din virksomhed ikke overholder lovgivningen) for virksomheder i regnskabsklasse B, C og D med indgangen til 2024.

Digitalt opbevaring af regnskabsmateriale mm

Især den digitale opbevaring af regnskabsmateriale er værd at se nærmere på, idet alt regnskabsmateriale og andet materiale fremover altid skal opbevares digitalt.

Kravet om digital opbevaring omfatter alt regnskabsmateriale herunder selskabsretslige dokumenter og det materiale, der ligger til grund for ledelsesberetningen. Der er ingen krav til hvilke medier, materialet skal opbevares på. Ifølge lovbemærkningerne vil det være tilstrækkeligt, hvis din virksomhed opbevarer materialet på en computer, på et eksternt drev, en mobiltelefon eller lignende, når bare der blive taget en digital sikkerhedskopi.

Men inden du tænker, at det var da meget let, må vi hellere lige nævne, at der i det seneste lovudkast nu er indsat et krav om, at al bogføring og bilagsmateriale skal håndteres i et it-system, og dermed bliver kravet om digital opbevaring som nævnt ovenfor blot en overgangsbestemmelse.

Det gør det, fordi der indføres krav om brug af digitale, registrerede bogføringssystemer, og det betyder, at det meste regnskabsmateriale alligevel skal opbevares digitalt i disse systemer.

Tidsplan for digital bogføring

Der er høringsfrist til den 23. februar 2022. Loven forventes herefter vedtaget i første halvår af 2022. Kravet om digital opbevaring indføres fra 2023.

Kravet om digital bogføring i et godkendt system kommer til at gælde, når ministeren beslutter det, dog tidligst fra 2024.

Det vurderes i lovbemærkningerne, at ministeren tidligst vil sætte reglerne i kraft i 2024 for virksomheder i regnskabsklasse B, C og D, mens klasse A-virksomheder tidligst vil blive omfattet af kravet fra 2026.

Du kan læse mere i en af vores tidligere nyheder her

Du kan finde hele lovudkastet her

 
 
Forrige
Forrige

Flere penge til gode formål og færre penge til skat

Næste
Næste

Håndværkerfradraget afskaffes – servicefradraget fortsætter