Cecilie Hother om online-iværksættere og instagram - Dansk Revision om online-beskatning.
På Dansk Revisions netop afholdte kædedag fortalte Cecilie Hother om, hvordan en del iværksættere og virksomheder udelukkende bruger sociale medier som blikfang, brand og markedsføringsplatform.
Det giver af og til en række skattemæssige udfordringer, og vi har tidligere bragt artikler om beskatning af salg af online-gevinster fra spil. Denne gang kigger vi lidt på vareprøver, idet SKAT netop har afgivet bindende svar om en influencers brug af vareprøver samt om du skal beskattes af vareprøvegevinster.
Vi dykker ned i historien, der i dette tilfælde drejer det sig om en ansat hovedaktionær, der arbejder som influencer, og vedkommende var i tvivl om beskatningen af vareforbrug af egne private label produkter eller modtagne vareprøver ved anmeldelse og fremvisning og/eller testning af andre. Herudover var der et spørgsmål omkring udlodelse af vareprøver til følgere på sociale medier.
Selskabet - lad os kalde det “DetFrieLiv” - er Anpartsselskab med tre ansatte og det drives af et glad ægtepar med en ansat tilknyttet - de får allesammen løn udbetalt fra firmaet (DetFrieLiv). På skattesprog hedder det: “Selskabet har tre ansatte og drives af kapitalejeren sammen ægtefællen kapitalejeren - Kapitalejeren og ægtefællen oppebærer hver en fuldtidsløn i selskabet” … hmmmm, nå men vi fortsætter med vores sprog og vores historie:
DetFrieLiv blev stiftet i 2018 efter en række overvejelser og gode samtaler om det gode liv (det er noget, vi gætter på, idet det ikke fremgår af svaret) og bruttoomsætningen udgjorde cirka 1.200.000 kroner da vi nåede regnskabet for 2020.
DetFrieLiv reklamerer for forskellige produkter og brands, og de to glade ejere har efterfølgende udviklet deres eget mærke, som de er begyndt at sælge på nettet. Herudover modtager de en række vareprøver, som de kan reklamere for via test og beskrivelse af produkterne - det var og er hovedformålet med firmaet. De har selvfølgelig både en you tube kanal og en instagram-profil. De fleste af vareprøverne bliver ikke brugt privat, og efter endt afprøvning og anmeldelse bliver de smidt ud, men…
… der bliver taget vareprøver ud til privat brug - både af modtagne vareprøver samt af DetFrieLivs private label.
For god ordens skyld er der indgået kontrakter med forskellige samarbejdspartnere, og der er aftalt et fast honorar i den enkelte samarbejdsaftale om levering af et bestemt antal YouTube videoer, Instagram stories samt Instagram posts. Samarbejdsaftalerne er indgået for en bestemt periode og de ophører efter levering af x-antal Youtube videoer mv. Ejerne mener således, at DetFrieLiv er en professionel virksomhed, hvor ydelser honoreres kontant og ikke ved modtagelse af "gaver".
Det bringer os frem til de konkrete spørgsmål:
Spørgsmål til SKAT
Skal den ansatte hovedaktionær beskattes af forbrug af egne varer, såfremt der ved en given opgave modtages vareprøver, der skal beskrives overfor potentielle kunder til producenten/forretningens varer?
Hvis ja til spørgsmål 1, finder taksterne fra Den juridiske vejledning C.C.2.1.4.2 ved f.eks. beklædning (2021: kr. 2.650), fodtøj (2021: kr. 1.190) og toiletartikler og andre småting til personlig pleje (2021: kr. 1.210) anvendelse til beskatning af udtagning for spørger ved udtagning af vareprøver til privat brug?
Hvis vareprøver udloddes som præmie til følgere på de sociale medier, vil modtageren så skulle beskattes af nytteværdien af vareprøven?
Svar fra SKAT
Nej, se dog begrundelse
Bortfalder
Nej
Det betyder i virkeligheden at de to glade ejere i DetFrieLiv ikke skal beskattes af forbrug af egne varer eller beskattes af modtagne vareprøver ved anmeldelse/testning eller fremvisning af produkter, men kun i det omfang brugen foregår inden for det DetFrieLiv arbejder med - det kaldes driftsmæssigt begrundet. For hvis forbruget anses for privat, det vil sige, at ægteparret efterfølgende bruger produkterne eller bruger nogle af produkterne privat, ja så skal de beskattes.
Taler vi om præmier, så vil eventuelt modtagne vareprøver eller egne varer, der udloddes som præmie til følgere på de sociale medier, ikke skulle medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst hos modtageren, hvilket betyder, at hvis du vinder et produkt på Instagram eller Facebook, som du efterfølgende bruger, så skal du ikke beskattes af det.
DetGladeLiv skal heller ikke, hvis de udloddede gevinster holder en handelsværdi under 750 kroner. Det skyldes den såkaldte spilleafgiftsloven § 15, hvor der skal svares spilleafgift med 17,5 pct. For kontantgevinster, beregnes afgiften for den del af gevinstbeløbet, der overstiger 200 kroner. For andre gevinster beregnes afgiften for den del af gevinstens handelsværdi, der overstiger 750 kroner.