ATP-indberetning

ATP 4. kvartal 2024 (indberettes 10. januar 2025)

Hvad er ATP?  

Folketinget vedtog i 1964 at oprette Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), da man allerede dengang var bange for, at folkepensionen kunne blive en tung udgift for staten. ATP - i dag kaldet ATP Livslang pension - er en kollektiv pensionsordning, som alle lønmodtagere og næsten alle på overførselsindkomst automatisk indbetaler til.

Som arbejdsgiver er du lovmæssigt forpligtet til at betale ATP-bidrag for de fleste af dine medarbejdere - det gælder når de:

  • er lønmodtagere

  • er fyldt 16 år (der er ingen øvre aldersgrænse)

  • arbejder i DK eller er udsendt af en dansk arbejdsgiver til arbejde i udlandet

  • arbejder mindst 9 timer om ugen

  • arbejder mindst 18 timer i en 14-dages periode

  • arbejder mindst 39 timer pr. måned


ATP - Beregning og satser

ATP-bidrag beregnes på grundlag af det samlede antal timer i den enkelte medarbejders lønperiode. Ved timer forstås alle arbejdstimer, og timer er også lig med arbejdstimer, hvis virksomheden udbetaler løn eller anden betaling, herunder, men ikke udelukkende, kursustimer, afspadseringstimer, fritimer eller lignende.

Der er forskellige satser, der er opdelt i forskellige bidrag alt efter dine medarbejderes timeantal, og hvordan disse er aflønnet. En tredjedel af bidraget skal trækkes fra medarbejderens løn. Der skelnes mellem:

  • månedslønnet

  • 14-dages lønnet

  • ugelønnet

  • løsarbejder

Du kan læse mere om gældende satser for ovenstående medarbejdere på virk.
Gældende satser for ATP-bidrag


Indberetning og betaling af ATP

ATP-bidraget for 2024 opkræves af Samlet Betaling, og du skal indberette og betale det samlede ATP-bidrag for alle virksomhedens medarbejdere. Indberetning af ATP-bidrag kan ske i eIndkomst. Kan virksomheden ikke benytte eIndkomst, kan der indberettes via virk/selvbetjening.

Opkrævninger af ATP-bidrag dannes på baggrund af din virksomheds indberetninger.

Vær opmærksom på de nye betalingsfrister for 2024, fordi ATP-bidraget opkræves af Samlet Betaling. I tabellen herunder fremgår fristerne for indberetning af ATP-bidrag i eIndkomst og betalingsfristerne for ATP-bidraget og de øvrige bidrag, der skal betales til Samlet Betaling. 

2024IndberetningsfristBetalingsfrist
1. kvartal10. april 20241. juli 2024
2. kvartal10. juli 20241. oktober 2024
3. kvartal10. oktober 20241. januar 2025
4. kvartal10. januar 20251. april 2025

Det er ikke muligt at betale ATP-bidrag via e-fakturering, da ATP Livslang Pension ikke er omfattet af reglerne om e-fakturering.

Mangler din virksomhed en opkrævning, skal du kontakte ATP Livslang Pension hurtigst muligt, da manglende opkrævning ikke fritager for rettidig indbetaling.

I ATP's selvbetjening kan du se tidligere indberetning af ATP-bidrag, samt opkrævninger af ATP-bidrag udsendt før marts 2024 og betalinger af ATP-bidrag foretaget senest den 16. april 2024.
Se indberetninger og tidligere opkrævninger og betalinger af ATP-bidrag


Har du brug for hjælp til ATP og løn?

Har du brug for hjælp til løn, regnskab, ferieregler ATP mm., så har vi kompetente bogholdere og revisorer, der sidder klar til at hjælpe din virksomhed med alle reglerne.

Du er altid velkommen til at kontakte os.

Forrige
Forrige

Punktafgifter

Næste
Næste

ATP-betaling